Свинцевий сплав бабіту Б16.
Тим, хто
безпосередньо пов'язаний з машинобудуванням,
а саме з виробництвом вагонів та
двигунів поїздів, а також запчастин
до них, звичайно ж, знайоме це слово.
бабіт. Що воно означає і яке його
походження?
На самому
ділі, все просто. Бабіт - це
антифрикційний сплав, до складу
якого входить олово
чи свинець. Він використовується
у вигляді шару, який заливається або
напилюється по корпусу вкладиша підшипника.
Винахідником цього підшипникового
сплаву є американець Ісаак Беббіт,
на честь якого метал отримав своє
назву. Роком винаходу є
1839.
Існують
різні види сплаву олова та свинцю.
Розрізняють 3 їх основні види з наступної
пропорцією: 1) 90% олова та 10% міді;
2) 89% олова, 7% сурми, 4% міді; 3)
80% свинцю, 15% сурми, 5% олова.
Свинець
має дуже високу пластичність. Його
можна легко прокочувати в найтонші
листи, або свинцеву фольгу, він стійкий
до корозії. Тому, він широко застосовується
як основний компонент у бабітах
(найпоширеніша марка - бабіт
Б-16),
припоях, сплавах, що використовуються
для лиття під тиском. Крім цього він
застосовується як легуючий компонент
у мідних та мідно-нікелевих сплавах.
Свинець широко використовується і у виробництві
акумуляторів, оболонок кабелю, стійкою
проти корозії апаратури.
Для бабітів
на основі свинцю, таким марок як бабіт
Б16, БН, БСб, БКА, БК2, БК2Ш, SAE13, SAE14, ASTM7,
SAE15, ASTM15 характерна вища робоча
температура, ніж у баббітів, зроблених
на основі олова. Вони використовуються в
підшипниках дизельних двигунів та
прокатних станів.
Один з
найпоширеніших бабітів,
свинцевокальцієвий бабіт Б-16,
використовується у виробництві
моторно-осьових підшипників електровозів,
колійних машин, а також деталей паровозів
та іншого обладнання важкого
машинобудування.
Звісно,
існують і деякі недоліки
свинцевого бабіта
Б-16. Він характеризується
низьким опором втоми, простіше
кажучи, швидко зношується і тому
термін експлуатації підшипників зменшується,
призводячи до погіршення їхньої працездатності.
Все це потрібно враховувати при виборі тієї
або іншої марки, тому що свинцевий бабіт
не скрізь підходить, і є великий ризик
, що вам доведеться дуже скоро замінювати
зношений підшипник чи іншу деталь.
Але, на
сьогоднішній день, у важкому машинобудуванні
реальної альтернативи сплаву бабіта
ні, тому що його собівартість набагато
менше інших сплавів, тому, його
виробництво з кожним роком буде тільки
збільшуватись.